Onze eigen Pacton testoplegger rijdt inmiddels al weer een paar jaar rond en dus was het tijd om eens goed te kijken naar de uitlijning. Dat is altijd goed, in verband met het brandstofverbruik en de bandenslijtage, maar vooral met een testoplegger die gebruikt wordt tijdens verbruiksmetingen. Uitlijnspecialist Kobus Uitlijntechniek draait zijn hand niet om voor zo’n klusje, wij keken mee hoe dat werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=H716PE5ktC8 :video brandstofbesparing door uitlijning
Matthijs Kobus is al jarenlang een groot voorvechter van een correcte uitlijning van zware bedrijfswagens. Hij is ervan overtuigd dat vervoerders heel veel brandstof en bandenslijtage kunnen voorkomen met een correcte uitlijning. Om dat te bewijzen deed hij zelfs uitgebreide testen in samenwerking met TNO op de RDW-testbaan in Lelystad. Matthijs Kobus: ,,We hebben in het demonstratieprogramma ‘Truck van de Toekomst’ getest en daarbij hebben we aangetoond dat er belangrijke besparingen mogelijk zijn door een correcte uitlijning. Daarbij is bewezen dat de terugverdientijd van een uitlijnbeurt volgens ‘het nieuwe uitlijnen’ zoals wij dat doen slechts 0,6 jaar is. Dat was een paar jaar geleden, maar met de huidige brandstofprijzen zal de terugverdientijd nog korter worden. De behaalde brandstofbesparingen lopen namelijk op tot maar liefst 4,5 procent!’’
UITLIJNEN OP LOCATIE
Voor de uitlijnbeurt hebben we de beschikking over een put bij de Scania-dealer in Someren. Kobus Uitlijntechniek werkt altijd op locatie, en zo’n put en krachtstroom is het enige wat er nodig is. De rest wordt meegenomen in de service-auto. Nadat Matthijs zijn werkbanken heeft opgesteld wordt de oplegger voorzien van de Josam meetapparatuur. Die stuurt alle data meteen door naar een laptop waarop direct de resultaten te zien zijn.
HET NIEUWE UITLIJNEN Kobus Uitlijntechniek werkt volgens ‘het nieuwe uitlijnen’ en dat betekent dat er verder wordt gegaan dan alleen het standaard uitlijnen. Matthijs Kobus: ,,Vooral bij opleggers zien we dat de assen vaak keurig recht onder de oplegger gemonteerd zijn, maar dat de assen na verloop van tijd toch enige vormafwijking laten zien. Daar is niks aan af te stellen, maar dat betekent wel dat de sporing onjuist is. Door met inductietechniek de assen op exact de juiste plekken te verwarmen kunnen we ze keurig recht maken, met als gevolg een ideale sporing. Op de laptop verschijnen de meetgegevens, en daaruit blijkt dat het bij onze Pacton oplegger erg meevalt. De grootste afwijking is 2 graden op de derde as. Voor een optimaal resultaat is dat 0 mm/m, maar binnen de 0,5 mm/m per kant valt binnen de toleranties. Ook bij deze trailer is er dus wel degelijk wat aan te doen voor een optimaal resultaat.
KWESTIE VAN ERVARING Matthijs gaat aan de slag met het inductie-apparaat waarbij de as zeer plaatselijk wordt verwarmd. Op de laptop is dat meteen zichtbaar doordat de waarden veranderen. Na het opwarmen laat Matthijs de temperatuur even teruglopen, waarna hij de as afkoelt met perslucht en waterdamp. De waarden op de laptop lopen nu terug naar, als het goed is, de ideale positie. Waar, hoe lang en hoeveel warmte er in het aslichaam gebracht moet worden is puur een kwestie van ervaring, maar het resultaat is meteen optimaal. Op deze manier worden de wielen van onze Pacton-oplegger in de optimale positie gezet. Met het uitlijnen van de oplegger ben je er nog niet, want ook aan de trucks is er veel te doen volgens Matthijs. ,,In dit geval gaat het alleen om de oplegger, de trucks zijn de verantwoording van de truckmerken in jullie geval. Bij transportbedrijven ligt dat anders, en dan doen we de hele combinatie. Ik bewaar alle data in mijn laptop, kijk maar eens mee wat ik allemaal tegen kom in de praktijk’’. De uitlijn rapporten die vervolgens verschijnen laten niets aan de verbeelding over. Vooral bij de voorassen zien we de meest uiteenlopende scheefstanden. Dat leidt niet alleen tot extra brandstofverbruik en daardoor CO2 uitstoot, maar ook tot overmatige bandenslijtage.
ELEKTRISCHE STUURSYSTEMEN
Moderne trucks hebben vaak elektrisch gestuurde voor- of naloopassen, en zelfs de voorassen worden vaak gestuurd met elektrisch bekrachtigde stuurpompen. Die nieuwe techniek vereist ook nieuwe technologie als je zo’n as wilt uitlijnen, want dat betekent dat je softwarematig moet ingrijpen. Matthijs Kobus heeft ook daar de spullen voor, in de vorm van een uitlijncomputer voor dergelijke assen. Matthijs: ,,Ik heb een aantal vloten die steevast hun nieuwe voertuigen na een maand of drie laten uitlijnen door ons en de resultaten daarvan zijn soms spectaculair. Vooral in deze tijden van bizar hoge brandstofprijzen is dat iets waarmee transportbedrijven heel veel kunnen besparen, en dan heb ik het nog niet eens over de bandenslijtage die ze daarmee kunnen voorkomen.’’